גולת הכותרת של המסע ליפן היא הביקור באתרי הבונסאי
והשהייה במחיצתם של האמנים והעצים הטובים בעולם.
בניגוד למצופה, אמנות הבונסאי לא מאוד נפוצה ביפן.
במהלך ימי טיול רבים לא ראיתי ולו בונסאי אחד, לא בחצרות
בתים, לא בחנויות פרחים, לא בכניסה למסעדות.
אבל כשהגעתי למשתלות הבונסאי ולחצרות האמנים
הסיפור כבר היה שונה לחלוטין.
מצאתי את עצמי מוקף במאות עצי בונסאי, כולם נפלאים,
חלקם הטובים בעולם, כמעט כולם עצים עתיקים
שמקורם 'ימאדורי' מקומי. רובם באימון ובטיפול עשרות שנים,
חלקם מאות שנים, עוברים מדור לדור במשפחה.
כל העצים בכל המשתלות מוצעים למכירה, אך בהתאם לאיכות העצים
המחירים גבוהים מאוד ומגיעים לעשרות אלפי ומאות אלפי דולרים.
צילמתי מאות תמונות, חלקן מובאות להלן עם הסברים קצרים.
הביקור הראשון היה במוזיאון הבונסאי ב- OMIYA.
זהו מוזיאון חדש, מעוצב מדהים.
מסדרון פנימי במבנה סגור מכיל שורה של טוקונומות
בכל אחת עץ בונסאי - יצירת מופת המוצגת על רקע מושלם,
עם תאורה מיקצועית והסבר על העץ.
לאחר מכן עוברים לאולם בו מוצגים כלי שתילה עתיקים לבונסאי,
וספרות עתיקה ומקורית.
משם יוצאים לחצר המוזיאון בה מסודרים במרווח עוד כמה עשרות עצים
משובחים. כולם מטופלים למשעי, בריאים, חיוניים ומטופחים.
מאוד מאוד מרשים.
הצילום בשטח המוזיאון אסור (כמו בעוד הרבה אתרי בונסאי ביפן),
למעט נקודה אחת בחצר בה ניתן לצלם.
באתר האינטרנט של המוזיאון אפשר להתרשם מקולקציית העצים:
להלן שני צילומים מהמוזיאון:
אחת המשתלות החשובות ב- OMIYA היא המשתלה של משפחת KATO.
משתלה זו מנוהלת היום ע"י הדור השלישי - צאצאיו של המאסטר הידוע:
SABURO KATO.
המשתלה , כמו כל משתלות הבונסאי ביפן מתפרשת על שטח לא גדול,
לא יותר מדונם וחצי -שניים שבהם גם ממוקם בית המגורים של בני המשפחה.
בתנאים אלה כל ס"מ מחושב, הכל מאוד צפוף, אבל נקי ומוסדר .
אין ספור עצים עתיקים ברמות הגבוהות ביותר, הרבה חומרי גלם משובחים,
וכמו לרוב המשתלות כפי שגיליתי בהמשך גם להם יש התמחות
בתחום מסויים לו הם נותנים דגש - במקרה זה אלו הם עיצובי חורשות.
פינת החורשות במשתלת KATO
ועוד חורשות נפלאות
פינת העבודה של האמן
שורות שורות של סטנדים עמוסים בעצים שגודלם לא עולה
על 25 ס"מ. ערערים, אורנים ומייפלים הם הזנים המובילים,
אבל בהחלט ניתן גם למצוא עוד מגוון של זנים אחרים, פורחים,
זלקובות, בוקסוס ועוד..
אל תטעו בקשר לגודל, אמנם קטנים, אבל רובם עולים על 50 שנה
והמחירים בהתאם.
בשקט ושלווה עשרות ומאות שנים... והעולם שותק.
שוליית האמן בעבודה.
שורת צמחי הדגשה מטופחים לקראת תצוגות עתידיות
העצים והשיחים המעוצבים בחצרו
שוליית האמן בעבודה.
הס מלהזכיר עשב שוטה.
טחבים לעומת זאת מתקבלים בברכה והם מצויים בשפע.
הוא נחשב לאחד הגדולים בעולם. ביפן בתחום הבונסאי
מתייחסים אליו ביראת כבוד ומדברים עליו במונחים של 'מבריק',
'נכס לאומי', 'כישרון ענק שאין שני לו'.
את כל יצירות המופת שלו כולנו מכירים מצילומים באינטרנט,
אבל ללכת ביניהם בשבילי המשתלה זה עוצר נשימה.
המשתלה שלו היא מהמטופחות שראיתי ביפן, לא סתם מצוחצחת,
גם מעוצבת ומתוכננת להפליא.
שורת צמחי הדגשה מטופחים לקראת תצוגות עתידיות
ממונה ע"י גורמים רישמיים לעמוד בראש וועדה הבוחרת עצים לתצוגות, או
לתת ייעוץ מיקצועי לקראת אירועי וכנסי בונסאי ועוד כהנה וכהנה.
לצערי כשהגעתי אליו הוא נאלץ לנסוע לטוקיו לעמוד בראש וועדה לבחירת עצים
לקראת תצוגה מתקרבת.
למרות זאת לאחר הסיור במשתלה הצוות שלו הזמין אותי לבקר בחצרו הפרטית
שהוא מטפח במו ידיו. פשוט שלמות.
הצילום הבא - המעבר מהמשתלה לחצר הפרטית
העצים והשיחים המעוצבים בחצרו
שייובאו במיוחד מסין. כל דג אורכו כ- 80 - 90 ס"מ.
המשתלה אמנם יחסית גדולה, אבל זה כנראה לא מספיק ויש גם קומה שנייה.
הביקור החשוב ביותר היה בחצרו של KUNIO KOBAYASHI.
גם הוא אמן ענק ומאוד מוערך ביפן ובעולם כולו.
קליקת הבונסאי היפנית מכנה אותו 'הקוסם'.
הוא נודע ביכולתו לקחת את העצים עד קצה גבול היכולת ועוד קצת
ולצאת עם עיצובים מדהימים וחשוב לא פחות העצים שורדים, בריאים וחיוניים.
מכל רחבי יפן והעולם מגיעים לחצרו לרכוש עצים.
חלק גדול מהרוכשים משאירים את העצים בחצרו להמשך טיפול ותחזוקה שוטפת.
המשתלה אמנם יחסית גדולה, אבל זה כנראה לא מספיק ויש גם קומה שנייה.
אחד ומיוחד הוא הערער בצילום הבא שזכה במגוון פרסים,
גילו מוערך בכ-1,000 שנים.
פאר היצירה , להביט ולהשתהות.
השוהה ולומד בחצרו זו השנה השנייה,
במרכז שרון שלי ואני.
במבנה מסורתי עתיק בביתו מסודרים כמה מאות כלים מרהיבים
רובם בני מאות שנים.
האוסף שווה מיליוני דולרים.
ונותרו בחצרו להמשך טיפול ותחזוקה.
כל אחד היום יכול להתקבל באחת מחצרות האמנים כתלמיד,
אך יש לקחת בחשבון שזהו מסלול ארוך ומייגע של 5-6 שנים.
מי שאין לו 5 שנים פנויות ובכל זאת רוצה לטעום לימודי בונסאי יפניים,
מוזמן למגוון אפשרויות התנסות, החל מסדנת יום עם האמן ועד קורס מקיף בן 3 חודשים.
שווה לגמרי. במעט הזמן ששהיתי במקום למדתי המון.. ועוד המשך יבוא,
הנסיעה הבאה כבר בתיכנון.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה